lifecell sTOP price
Учасник: iProspect Ukraine
Країна: Україна
Блок/Конкурс/Категорія: A. ЗАГАЛЬНІ DIGITAL НАПРЯМКИ / A03. Інтеграція між медіа
Нагорода: Bronze
Рекламодавець/Бренд: lifecell
Рік: 2024
Креативна команда:
iProspect Ukraine: СЕО Ірина Балашова Client Service Director Михайло Гичка Account team lead Альона Постригань Account Анастасія Харечко РРС team lead - Левченко Дмитро PPC Specialist - Анастасія Чупіс dentsu: Senior Account Manager - Андрій Голубєв Media Lead - Любов Зозуля Account Group Head - Дана Дмитрів PR/IM Manager - Марта Боднарук lifecell: Head of marketing communications and brands development - Аві Щупак Brand management expert - Тетяна Іллєнко Creative copywriter lifecell - Віктор Андропов SMM stream lead - Ірина Гурошева PR – Ольга Муха
Креативна ідея:
Передісторія та контекст lifecell – третій оператор на ринку з найменшою кількістю як абонентів і доходів, так і затратною частиною на маркетингові комунікації в порівнянні до конкурентів. У контексті останніх 3-х років, коли sourсes of business зменшується, залучення нових клієнтів стає дедалі складнішим завданням через ще більш потужну конкурентну активність у категорії. lifecell 6-й рік поспіль «прокачує» знання про технологію MNP, яка надає можливість абоненту перенести свій номер, включаючи поточний код, до іншого оператора. Тобто, на переключенні поточних абонентів конкурентів до себе в мережу. Надаючи в такий спосіб свою основну цінність бренду для споживачів - спілкуйся вільно, «вільно мобільно». Що трапилось у грудні 2024 На початку грудня в lifecell вже активно йшла заздалегідь запланована іміджева рекламна кампанія Чайка-переключайка (ТВ, диджитал, наружка та радіо) про перенесення номеру з кодом й заощадження до 45%. Але раптом, з 6 грудня у розпал новорічних знижок, лідер ринку Київстар починає підняття цін на більшість своїх тарифів, за декілька тижнів потому піднімає тарифи Vodafone. Коли преса почала роздмухувати цю новину, а абоненти обурюватись у соц.мережах, ми у lifecell зрозуміли, що час діяти. Виклик В умовах цілковитого розвороту та створення ситуативної комунікаційної кампанії у відповідь на події ринку та у супер стислі терміни, що обраховувались годинами, нам потрібно було повністю перезапустити оновлену комплексну рекламну кампанію. І все це зробити в найгарячіший сезон у грудні, коли всі традиційні рекламні майданчики викуплені та заздалегідь заброньовані. Креатив та реалізація Етап №1. За буквально декілька днів ми оновили акційну пропозицію сТОП ЦІНА, яка була запланована на запуск після грудневої Чайки-переключайки. За ще пару днів нашвидкуруч зробили макети, які одразу ж пішли в соціальні мережі, на сайт, в додаток My lifecell та у точки продажу. Основна ідея – фіксуємо вартість на обрані тарифи до 2026 для всіх, хто переходить до lifecell. В той же час разом з агенціями за тиждень створили креативну ідею для заміни кампанії 360 та за 4 дні зняли ролики для ТВ та диджитал, розклеїли наружку по всій Україні та перезапустили рекламні кампанії в диджитал. Попит на послугу настільки зріс, що вже 20 грудня сталося нечуване - Національна комісія, яка відповідає за перенесення номерів (НКЕК) була змушена тимчасово призупинити роботу по перенесенню номерів через неспроможність системи обробити настільки велику кількість заявок. Етап №2. Не встигли ми порадіти успіху, як перед нами постала несподіавна кризова ситуація. В соц. мережах понеслись негативні відгуки, оскільки бажаючі перенести номер до lifecell сприйняли технічну зупинку в роботі регулятора як неспроможність бренду виконати свої обіцянки. Щоб прояснити ситуацію (а заодно і ще більше проінформувати цільову про ажіотаж довкола тарифної пропозиції), ми інтегрували у рекламну кампанію PR, інфлюенс маркетинг та Telegram Ads. Це виявилось вдалим рішенням, тож згодом ми зменшили частку в медіа спліті традиційних медіа на користь не традиційних для бренду блогерів та телеграм, і понеслось. Буквально за 1 день ми обдзвонили 92 телеграм-каналів та видань, щоб зрозуміти чи можуть вони в терміновому порядку перед вихідними прийняти на публікацію наші повідомлення про успіх тарифу, адже в понеділок 23 грудня вже було б запізно. В той же час ми намагались домовитись з якомога більшою кількістю інфлюенсерів, аби фактично «втиснутись» в їх вже й так сформовані графіки на грудень. Спойлер, - це було надзвичайно складно, адже у блогерів є контент-плани та підписані контракти з іншими рекламодавцями. В рамках дуже обмеженого часу та складних перемовин з власниками телеграм-каналів, інноваційним рішенням для нас стало застосування Telegram Ads. Адже це найшвидший спосіб пробитись до нашого клієнта в тому місці, де він активно проводить свій час окрім традиційних медіа. lifecell – один із перших гравців у своїй категорії, який інтегрував даний канал комунікацій в свою стратегію. Медіа-результати Синергія звичних для бренду каналів зв’язку (як ТВ, радіо, перфоменс та медійний диджитал) з одного боку, та сукупність свіжих для бренду диджитальних рішень в напрямку інфлюенс-маркетингу, Telegram Ads та диджитал PR з іншого, створили для нас шалений потік результатів. За час кампанії ми отримали 100 телеграм постів, запустили платне просування в Telegram із 3 різними меседжами в 65 пабліках, охопні кампанії в Telegram Ads, опублікували15 статей та згадок у ЗМІ та зробили 12 колаборацій з блогерами. Якщо порахувати загальний успіх такої багатошарової колаборації, то це: 1. 4 325 переходів на сторінку акції 2. Більше 18 мільйонів сумарного охвату в диджитал 3. 57 тис - сумарна кількість реакцій 4. ER по активації з блогерами зріс майже вдвічі (з 5,12% до 9,81%) Бізнес-результат Але головне, що всі ці зусилля конвертувались в шок-результат для бізнесу, які вразили не тільки СЕО та команду маркетингу lifecell, а й нових французських власників lifecell. За всього 2 міс (гру-січ) акції до lifecell переїхало аж 192 тис нових платеспроможних абонентів – це в 1,8 разів більше ніж за весь 2023 рік, та стільки ж, скільки ми переключили абонентів за 11 місяців роботи в 2024 році до кампанії. ENG Background and context lifecell is the third operator in the market with the lowest number of subscribers and revenues, as well as the lowest marketing communications costs compared to its competitors. In the context of the last 3 years, when the sources of business have been decreasing, attracting new customers is becoming increasingly difficult due to even stronger competitive activity in the category. For the 6th year in a row, lifecell has been ‘pumping’ knowledge about MNP technology, which allows subscribers to transfer their number, including the current code, to another operator. In other words, the company is focused on switching the current subscribers of its competitors to its network. In this way, it delivers its core brand value to consumers - communicate freely, ‘freely mobile’. What Happened in December 2024 In early December, lifecell was already actively running a pre-planned image-based advertising campaign called Seagull Switch (TV, digital, outdoor and radio) about porting a number with a code and saving up to 45%. But suddenly, on 6 December, in the midst of New Year's discounts, market leader Kyivstar started raising prices for most of its tariffs, followed by Vodafone a few weeks later. When the press started to hype this news and subscribers started to express their indignation on social media, we at lifecell realised that it was time to act. Challenge In the context of a complete turnaround and the creation of a situational communication campaign in response to market events and in a super tight deadline, counted in hours, we had to completely relaunch an updated integrated advertising campaign. And to do all this during the hottest season in December, when all traditional advertising platforms were bought out and booked in advance. Creativity and implementation Stage 1. In just a few days, we updated the sTOP promotional offer, which was scheduled to be launched after the December switchover. In another couple of days, we quickly made mock-ups that were immediately posted on social networks, the website, My lifecell app and points of sale. The main idea is to fix the price of selected tariffs until 2026 for everyone who switches to lifecell. At the same time, together with the agencies, we developed a creative idea to replace the 360 campaign in a week and shot TV and digital spots in 4 days, placed outdoor ads across Ukraine and relaunched digital advertising campaigns. The demand for the service grew so much that on 20 December, the unheard of happened - the National Commission for Number Portability (NCNP) was forced to temporarily suspend the number portability service due to the system's inability to process such a large number of applications. Stage 2. No sooner had we rejoiced in our success than we faced an unexpected crisis. Negative feedback started pouring in on social media, as those who wanted to port their numbers to lifecell took the technical halt in the regulator's work as the brand's inability to fulfil its promises. To clarify the situation (and at the same time to further inform the target audience about the hype around the tariff offer), we integrated PR, influencer marketing and Telegram Ads into the advertising campaign. This proved to be a successful decision, so later we reduced the share of traditional media in the media split in favour of bloggers and Telegram, which were not traditional for the brand, and it started to happen. In just 1 day, we called 92 telegram channels and publications to see if they could urgently publish our messages about the success of the tariff before the weekend, as it would have been too late on Monday 23 December. At the same time, we tried to reach an agreement with as many influencers as possible to actually ‘squeeze’ into their already established schedules for December. Spoiler alert: it was extremely difficult, as bloggers have content plans and signed contracts with other advertisers. With a very limited time and complicated negotiations with the owners of Telegram channels, an innovative solution for us was to use Telegram Ads. It is the fastest way to reach our customers in the place where they actively spend their time apart from traditional media. lifecell is one of the first players in its category to integrate this communication channel into its strategy. Media results The synergy of the usual communication channels for the brand (such as TV, radio, performance and media digital) on the one hand, and a set of new digital solutions for the brand in the direction of influence marketing, Telegram Ads and digital PR on the other, created a tremendous flow of results for us. During the campaign, we received 100 telegrams of posts, launched paid promotion on Telegram with 3 different messages in 65 publics, outreach campaigns in Telegram Ads, published 15 articles and mentions in the media, and made 12 collaborations with bloggers. If we calculate the overall success of such a multilayered collaboration, it is: 1. 4,325 clicks to the campaign page 2. More than 18 million total digital reach 3. 57,000 - the total number of reactions 4. ER on activation with bloggers almost doubled (from 5.12% to 9.81%) Business result But the main thing is that all these efforts resulted in a shock result for the business, which impressed not only the CEO and the lifecell marketing team, but also the new French owners of lifecell. In just 2 months (December-January) of the campaign, 192 thousand new solvent subscribers moved to lifecell, which is 1.8 times more than in the whole of 2023 and the same number of subscribers we switched in 11 months of operation in 2024 before the campaign.