Karcher: From Underdog to Leader in Google Search
Entrant: Performics Ukraine
Country: Ukraine
Section/Contest/Category: A. GENERAL DIGITAL DIRECTIONS / A02. Commerce
Award: Bronze
Advertiser/Brand: Karcher
Year: 2024
Creative Team:
Karcher Ukraine: Анна Шкарпетко, Director of Marketing & Product Management Надія Крепосна, Head of Marketing Department Наталія Бударіна, Marketing Manager Анастасія Вербова, Marketing Project Manager Performics Ukraine: Тарас Берчак, Managing Director Марина Навроцька, Head of Product Marketing Олег Лимар, Senior SEO Specialist Марія Дегтяр, SEO Specialist Олег Бойко, Head of Growth Starcom Ukraine: Ulyana Lysenenko, Integration Team Lead Anastasiia Tkachenko, Integration Team Manager
Creative idea:
Сhallenge Нішевим монобрендовим сайтам в органічному пошуку Google дуже важко конкурувати з великими маркетплейсами, гіпермаркетами та інтернет-магазинами навіть по своїм брендовим запитам. А коли мова йде про те, щоб почати конкурувати в пошуковій видачі по небрендовим запитам з цими гігантами електронної комерції – ця задача практично неможлива. Але ми вирішили спробувати і кинули виклик цій авантюрі. Strategy Щоб створити стратегію – нам потрібно було визначити всі фактори успішності наших конкурентів з точки зору SEO. Для цього ми розробили підхід 4W – Who, When, What, Why. Тобто, Хто є потенційними конкурентами по ключовим запитам семантичного ядра в пошуковій видачі, Коли по цим конкурентам і сторінкам, які нас цікавлять відбулись якісь зміни, Що це за зміни/фактори і Чому ці зміни/фактори призвели до покращення результатів. Цей підхід дозволив нам розробити систему, яка враховує величезну кількість факторів для успішного досягнення результату, а також підсвічує, що саме нам потрібно змінити, щоб досягнути поставлених цілей. Innovations Ми інтегрували інструменти Штучного Інтелекту та мовні моделі для автоматизації та покращення ключових аспектів SEO-просування. Один із напрямків – використання ШІ для глибокого аналізу пошукових запитів та формування семантичного ядра. Завдяки алгоритмам обробки природної мови (NLP) ми не просто знаходили популярні запити, а й визначали приховані патерни в поведінці користувачів, допомагаючи нам краще розуміти їхні наміри (інтент) і адаптувати контент під реальні потреби аудиторії. Results Завдяки нашим амбіціям і відсутності страху пробувати реалізувати те, що більшість вважає неможливим, ми кинули виклик конкурентам, вийшли в ТОП-3 по висококонкурентним запитам, потіснивши з перших позицій таких гігантів як Rozetka, OLX, Comfy, Foxtrot, Епіцентр та ін. Ми збільшили видимість сайту по небрендовим пошуковим запитам більш ніж в 4 рази для категорії пилососів. Це дозволило отримати в 2,4 рази більше органічного трафіку та на 82% більше замовлень. У пошуку перемагає той, кого знаходять. Тепер, коли шукають —знаходять Karcher. --------------------------------------------------------------------------------------------------------- Challenge It is very difficult for niche mono-brand sites in Google organic search to compete with large marketplaces, hypermarkets and online stores even for their own branded queries. And when it comes to starting to compete in search results for non-branded queries with these e-commerce giants, this task is practically impossible. But we decided to try and challenge this adventure. Strategy To create a strategy, we needed to identify all the factors of our competitors’ success from an SEO perspective. To do this, we developed a 4W approach – Who, When, What, Why. That is, Who are potential competitors for key queries of the semantic core in search results, When did any changes occur for these competitors and the pages we are interested in, What are these changes/factors and Why did these changes/factors lead to improved results. This approach allowed us to develop a system that takes into account a huge number of factors for successful achievement of the result, and also highlights what exactly we need to change in order to achieve the set goals. Innovations We integrated Artificial Intelligence tools and language models to automate and improve key aspects of SEO promotion. One of the directions is the use of AI for deep analysis of search queries and formation of a semantic core. Thanks to natural language processing (NLP) algorithms, we not only found popular queries, but also identified hidden patterns in user behavior, helping us better understand their intentions (intent) and adapt content to the real needs of the audience. Results Thanks to our ambitions and lack of fear of trying to implement what most people consider impossible, we challenged our competitors, entered the TOP-3 for highly competitive queries, pushing giants such as Rozetka, OLX, Comfy, Foxtrot, Epicenter, etc. from the first positions. We increased the visibility of the site for non-branded search queries by more than 4 times for the vacuum cleaners category. This allowed us to receive 2.4 times more organic traffic and 82% more orders. In search, the one who is found wins. Now, when they search, they find Karcher.