Hidden genocide
Entrant: isobar ukraine
Country: Ukraine
Section/Contest/Category: A. GENERAL DIGITAL DIRECTIONS / A08. Limited budget
Award: Bronze
Advertiser/Brand: Ukraine
Year: 2023
Creative Team:
Creative Director: Eugene Molna-Ivasyuk Junior Art Director: Serhii Holtvianskyi Copywriter: Mariia Karmanna Copywriter: Sofia Maksymiv
Creative idea:
Коли 1 квітня 2022 року російська армія відступила з українського міста Буча, увесь світ став свідком звірств, які вона по собі лишила. Навіть Instagram був «шокований» і почав блокувати фотографії та гештеги про Бучанську трагедію «через чутливість контенту». Усвідомлюючи необхідність поширення інформації про злочин, вчинений росією, агентство створило візуальний образ, що показує, як політика соцмережі заважає людям дізнаватися правду. Копірайт та сам арт вказував на те, що саме ховається за плямою – вбивства, зґвалтування, насильство тощо. Візуалізація була розміщена в Instagram, а замість затіненого гештегу використали геотег. Таким чином люди могли без зусиль дізнатися про те, що насправді сталося в Бучі. Контент миттєво став вірусним як в Україні, так і серед іноземних користувачів. Done in 2022. On the 1st of April when russian army retreated from Ukrainian city of Bucha, the whole world witnessed atrocities they had left behind. Even Instagram was shocked and started blocking pictures and hashtags from Bucha massacre “due to sensitivity of the content”. Realizing the necessity to spread the truth about tragedy made by russia, agency created a visual showing how such a policy prevents people from learning the truth about Ukraine. The copyright and art itself indicated what exactly is hidden behind the blur — murders, rapes, violence etc. Visual was posted on Instagram and geotag was used instead of hashtag, which was shadowed. In such a way people could effortlessly learn about the Bucha massacre. Content instantly became viral in Ukraine as well as among foreign users.